måndag, april 20, 2009

ET (Embryo transfer) #1

Nu har jag fått tillbaka ett embryo. Det gick på en kvart ungefär. Fick veta att två av mina embryon var 8-celliga och ett var 7-celligt. Det 7-celliga klarade inte nerfrysning så det kasserades. Idag var det inget vaginalt ultraljud som gjordes så jag fick aldrig veta hur tjock slemhinnan var. Testdag är 6 maj, men det gör inget om jag tar det till min födelsedag 5 maj. Om jag inte blir gravid denna gång skulle jag nog hinna få tillbaka mitt frys-ägg innan sommaren. I vanliga fall så brukade de vänta en månad innan återföringen, men eftersom jag inte gått hela IVF-vägen med alla hormonerna så skulle jag nog kunna göra frys-återföringen direkt efteråt. Men nu får vi ju hoppas att jag inte behöver göra fler befruktningar :).

Efter återföringen gjorde jag akupunktur. Jag fick fylla i papper om min hälsa och sedan fick jag gå in i ett rum och lägga mig på en brits. Jag fick ta av mig klockan, vänster strumpa och kavla upp höger byxben. Ulf började med att känna på min puls och sedan fick jag tre akupunkturnålar: en på undersidan av höger handled, en på framsidan av höger underben och en på ovansidan av vänsten fot. Det kittlade lite när han satt fast nålarna. Sedan tog han pulsen på mig igen. Därefter fick jag ligga där i runt 20 min. Det kändes som en hel evighet. Kände mig enormt avslappnad och somnade till. Därefter kom Ulf in igen - mätte pulsen och tog ur nålarna. Jag frågade honom hur jag skulle göra med spikmattan nu och Ulf svarade att jag inte skulle använda den nu.

Har varit en händelserik dag och nu följer två låååååååååååånga veckor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar