tisdag, januari 19, 2010

Hembesök av Barnmorskan idag

Idag var Maria här och kollade på Feline. Hon tog ett PKU-prov, vilket gick jättebra. Feline var helt lugn när hon blev stucken. Vi pratade lite om amningen eftersom jag upplevt att jag inte har tillräckligt med mjölk. Har först ammat på ena bröstet och när Feline släppt det har hon fått äta även från det andra. När hon ammat från båda brösten har de varit helt tomma, och hon har fortsatt att gapa och skrika och visa att hon är hungrig. Vi var därför tvungna att ge henne ersättning två gånger igår. Maria vägde Feline och såg att hon gått ner mer än 10% av sin vikt, vilket inte var bra, så hon tyckte att det var jättebra att vi gett henne ersättning. Hon tyckte det verkade som om min mjölkproduktion inte kommit igång ännu och ville att vi skulle ge henne ersättning efter varje amning idag och att vi skulle väga henne imorgon igen. Maria kollade även Felines "tag" om bröstvårtan och tyckte att hon sög fint, så tekniken var det inget fel på i alla fall.

Känner mig lite smådeppig över att inte få amningen att fungera just nu. Man känner dig ju lite otillräcklig. Jaja, vi får hoppas att det kommer fungera bättre...

2 kommentarer:

  1. Här kommer lite tips från en mamma till en annan. Jag vet hur struligt det kan vara med amningen i början. Jag grät många gånger!!! Men det kommer bli bättre.
    du vet säkert redan detta men hur du mår kan påverka amningen, se till att du är utvilad och avslappnad, be kanske om att få lita massage av din kille eller ta en lång skön dusch. Försök att inte bli stressad över amningen utan lita på att det kommer fungera. Då kanske det kommer igång bättre. Sen för att få igång mjölkproduktionen kan du se till att pumpa ut lite för hand eller med pump lite då och då så att brösten fattar att dom måste göra mer mjölk. Ge hennen också från båda brösten ett tag till. Och sen tycker jag att man ibland själv kan uppleva att brösten är hel tomma, alltså dom känns helt mjuka och slappa men jag har testat att pumpa ur lite då och det finns mer än vad man tror därinne:P. Så låt hon äta precis som du gjort nu. Sen upp och rapa henne och pausa lite och sen tillbaka till det första bröstet igen då har det ju hunit fyllas på lite. Den fetaste och viktigaste mjölken kommer ju i slutet, så låt henne inte sluta äta för tidigt även om du tror att det är tomt.

    Ett tips till som kanske kan vara bra att veta sen när produktionen verkligen kommer igång är att hon kan få problem med att få grepp om vårtan. Detta hände mig och jag fick panik för hon bara skrek och vägrade ta bröstet helt plötslig en morgon (tror det var typ på 5:e dagen). Det var för att bröstet var så proppfullt och spänt att vårtan och vårtgården typ blev för hård. så jag fick mjölka ur för hand varje gång i typ en vecka innan hon åt för att hon skulle kunna få grepp. Att handmjölka lite innan hon äter hjälper också mot skavsår på brösten då hon slipper suga så hårt för att få igång det..det gör inte heller liika ont när hon suger tag då heller..
    försök undvika att börja ge för mycket ersättning låt henne äta jätteofta istället för att gå upp i vikt. annars kommer inte brösten fatta att dom måste tillverka mer mat än vad dom gör nu.

    hoppas du inte tar illa upp av alla råd, jag vet bara själv hur himla jobbigt allt kändes och man visste varken ut eller in=) Men tro mig om nån vecka fungerar allt säkert klockrent och då har du glömt hur jobbigt det är nu. kämpa på.

    Och stort grattis! hon är jättefin!

    SvaraRadera
  2. Tack för råden Jenny. Jag fick veta av en läkare redan innan jag var gravid som undersökte mina bröst att jag förmodligen inte skulle kunna gå att amma då han sa att jag hade enormt små mjökkörtlar...så vi får väl se om et är det som strular.

    Tror nog dessvärre brösten är rätt tomma då jag kunnat pumpa och handmjölka 15-30 min utan att få ut något ur brösten :/

    Ammar från båda brösten gör hon ofta... ammar henne varje till varannan timme i stort sett + ersättning....

    SvaraRadera