lördag, februari 15, 2014

Andre´: språk och utveckling

André fyller du snart 1½ år. Han har blivit riktigt bra på att prata nu. Idag när jag kom ner hem en kattbajspåse så sa han "jag kan ta den" och så tog han den och gick ut och slängde den i hallen :). 3-ordsmeningar har han sagt några gånger förut ("det gör ont" "vill ha den" etc), men detta var första 4-ordsmeningen. Kommer lite nya ord som strumpa, vante etc. Pratar väldigt rent och fint också. han kan härma de flesta vanliga djuren (katt, hund, bi, höna, tupp, häst, ko, lejon, uggla, får etc). Så skönt att han kan göra sig förstådd.

Han är väldigt aktiv och springer och klättrar mest hela dagarna. Att dansa är en favoritsysselsättning. Han kan rörelserna till "huvud axlar knä och tå " "En kulen natt" "i ett hus" "imse vimse spindel" och lärde sig dem jättesnabbt. Han har börjat att sitta stilla och koncentrera sig när man läser böcker för honom. Han gillar verkligen att läsa böcker.

Han säger ofta till att han vill bajsa eller när han har bajsat. När han vill kissa säger han "ksssssssssss" medan han springer till toa, sätter i toaringsinsatsen, drar fram pallen och klättrar upp och sätter sig. Dra ner byxorna får jag hjälpa med :)

Säkert en massa jag glömt, men nu lär jag gå och ge ungarna nattmacka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar