lördag, mars 29, 2014

Potträning André

Feline började vi ju träna på toaletten när hon var cirka två veckor gammal så hon var ju blöjfri tidigt. Miléa började vi toaletträna direkt när hon föddes så hon var också tidig. Med André har inte tiden, orken och styrkan funnits. Mina smärtor förvärrades avsevärt efter sista graviditeten så att stå och hålla honom över toaletter efter varje måltid och efter varje sömntillfälle (typ 8-10 ggr/dag) klarade jag helt enkelt inte av så vi fick helt enkelt strunta i det. Han har inte varit speciellt intresserad av att sitta stilla på en potta, men då här om veckan hade jag ställt in en potta i duschen av någon anledning och sedan dess har han sagt till när han velat kissa och bajsa flera gånger om dagen. Även idag när vi varit hos mormor så han André både bajsat och kissat på potta där. Enda kravet är att pottan ska stå i ett hör tydligen :). Riktigt skönt för min rygg att han börjat gå så ofta på pottan. Han inte behövt skölja av bajsrumpa en enda gång på senaste veckan :). Ännu en bra fördel med att inte ha honom på dagis antar jan - hemma har vi ju möjlighet att läsa av signalerna och lyssna till honom på annat sätt och kan hjälpa till pottan i rätt tid. Skönt att det gått så snabbt framåt :)

2 kommentarer:

  1. hej..
    Hittade din blogg igen när jag gick igenom en gammal länklista.. :)
    Måste säga att jag är imponerad över dig som började så tidigt.. Jag försökte med min tvåa men jag kunde inte tyda hennes signaler..
    Och nu får jag sota för det, för nu vill hon absolut inte sitta på pottan och hon är också en 12a. :)
    Önskar att det var lika lätt som med min stora tös som jag bara visade pottan för sen ville hon inte ha blöjan..

    Har du kanske några tips på hur vi kan få henne att gå på pottan/ toaletten..

    SvaraRadera
  2. Tack. Vet inte om man kan göra så mycket innan de själv är mogna. Jag försökte sätta lillen på pottan mycket, men han vägrade. Såen dag bytte jag plats på pottan och då blev han ty ligen jätteintresserad. Han vill tydligen bara sitta i hörn av någon aanledning.

    SvaraRadera