tisdag, juli 01, 2014

När syskon bråkar

Föräldrar är många gånger "bra" på att lägga sig  i när syskonen grälar och vad lär de sig då när föräldern bestämmer hur konflikten ska lösas? Jag har börjar bemöta konflikterna på annat sätt nu när barnen är så pass "stora".  Jag sätter ord på det som är bekymret och låter barnen själva komma fram till en lösning: "Nu vill ni båda sitta på samma plats så nu får ni tänka ut hur ni ska göra". Ofta är barnen uppfinningsrika och kan komma på olika lösningar på saker och ting. Här om veckan ville båda ha den gula legobiten. Jag hörde att Feline sa "hur ska vi lösa det här nu då?" Då kom de fram till att de skulle låtsas som om alla legobitar är gula. Sedan blev de sams och lekte vidare. Hade jag lagt mig i hade jag förmodligen inte kommit på en så smart lösning på problemet :). Ibalnd kan det ju uppstå handgemäng och då får man givetvis gripa in och ibland kommer de helt enkelt inte fram till en lösning och då får man hjälpa dem på traven, men så långt som möjligt tycker jag det är jättebra att de har syskon som de kan öva på att lösa konflikter tillsammans med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar