torsdag, april 12, 2012

Nytta av foglossning?

Äntligen kanske man kan tjäna en liten slant på foglossningen istället för att den bara ska kosta en massa smärta och ekonomisk förlust. Min barnmorska ringde mig idag då hon fått förfrågan om hon visste någon som stämde in på följande kriterier:
* Svår foglossning (no shit!)
* Tidig debut av foglossning före vecka 20 (med debut vecka 15 förra gången och vecka 6 denna gång klarar jag ju detta med råge)
* överrörliga leder rent generellt. Man ska kunna böja in tummen så den ligger slätt mot underarmen (det trodde jag alla kunde, men tydligen inte?)

De ville nämligen ha ett demonstrationsobjekt 3½ timme till någon föresläsning för forskare och läkare vid universitetssjukhuset. Jag skulle förutom reseersättning få ett arvode på 1500kr. Ja alla pengar är ju välkomna nu när man ska flytta så då kan man väl ställa upp. Hon skulle i allafall ge mig som förslag så får vi se om jag kan vara intressant. Sen får vi väl se hur de ska demonstrera också. Ska jag vara naken och hoppa på ett ben så kan vi ju skippa det - vad som helst går man ju inte med på :)

6 kommentarer:

  1. Hoppas det kan leda till något bra! Jag väntar första barnet efter ivf behandling och fet, vi väntar en flicka 19:e maj. Jag har själv svår foglossning sedan v18 varit heltidssjukskriven sedan början av januari, går inte ut alls, förutom mvc besök, kan inte sitta länge så rullstol hade inte fungerat för mig, ligga på sidan är det enda som är ok, använder kryckor inomhus och tar Alvedon och citodon var 6e timma för att överhuvud taget kunna röra mig. Undrar om du äter smärtstillande? Imorgon ska jag träffa läkare för att diskutera igångsättning alternativt snitt pga att jag snart inte står ut även om det är uppenbart att man klarar så mycket mer än man någonsin trott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rullstol kan fungera utmärkt om man inte kan sitta. Jag har svårt att ta mig fram med rullstolen så jag har den just för att sitta. På vanlig stol får jag enorma smärtor efetr bara en stund, men rullstolen har en tryckanlastande dyna med typ tempur-materiel och ett anpassat stöd för ryggen som gör att det avlastar mina fogar att få sitta i rullstolen. Det gör ont att sitta för länge så jag måste variera med att sitta och ligga.

      Nej, smärtstillande fungerade inte ett dugg under förra graviditeten så jag har inte ens försökt denna gång. Sjukgymnasten säger att det som inte funkade på mig förra gången (akupunktur, tens, ledband, smärtstillande etc) inte kommer fungera denna gång heller.

      Hoppas att du får igångsättning om det är dte du vill ha. Själv har jag valt att avstå denna gång också även fast jag vet att det kommer bli kämpigt om jag behöver gå 2 veckor över tiden denna gång också.

      Radera
  2. Läste om din förlossning med din andra flicka som inte lät speciellt trevlig, har du funderat på snitt? Hur mådde du efteråt, när kunde du börja gå längre promenader, träna, lyfta...blev du fortsatt sjukskriven på bb för fogarna oroar mig för hur jag ska kunna ta hand om och lyfta vår lilla själv. Har du ont i bakre eller främre fogarna, mitt sitter enbart bak och det rejält.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina, nej jag vill inte ha snitt trots att jag hade en lång och jobbig förlossning. Jag klarade det ju ändå trots allt. Kanske ser jag till att få någon ryggbedövning eller så denna gång istället - har ju inte haft det någon av de tidigare förlossningarna, men kanske kan det hjälpa för smärtan i fogarna. Jag var sjukskriven för fogarna en månad efter förlossningen, men jag var aldrig på bb så det var vårdcentralens läkare som sjukskrev mig. Jag har haft besvär med samtliga fogar bakre och främre under båda graviditeterna. Främre är värst vid rörelser som när jag ska försöka gå/stå och de bakre är värst när jag ligger och sitter. Fast jag känner av alla fogarna hela tiden.

      Radera
  3. Tack för dina svar, fick inte plats med allt jag ville fråga så därav två kommentarer. Jag är fortfarande velig med vad jag vill, hoppas få klarhet i em. Det lät ganska bra med rullstol ändå hade det inte varit så "kort" tid kvar hade jag försökt få en nu ändå. Imponerad att du fixar det utan smärtlindring men hjälper det inte finns det inte så mkt val jag ska försöka trappa ner på citodon om det går, har mycket muskelspänningar runt bäcken rygg som gör det värre helt enkelt. Hoppas iallafall på att må bra efteråt, är van att träna mycket. Har du gått till naprapat eller liknande eller blev dina fogar bra av sig själva? Med vänlig hälsning, Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja med så kort tid kvar hinner du ju tyvärr knappt få rullstol, men det kan ju vara bra även efeter förlossningen. jag kunder inte få alls första veckan efter förlossningen. Man måste vänta 3 månader MINST efter förlossning innan man får gå till naprapat. Jag gick till naprapat och gif på finsk massage några gånger , men hann ju inte bli riktigt bra i de bakre fogarna innan jag blev gravid igen. Det kändes dock mest när jag gick längre sträckor sista tiden så det var ju inget så påverkade mig så enormt mycket ändå. mvh Sophia

      Radera