måndag, april 09, 2012

Tecknat är bra

Ja inte är det då något fel i att låta barnen kolla på tecknat inte. Så mycket att lära sig. Feline kommer med nya ord dagligen som vi inte fattat var hon fått dem ifrån, men så har man sett barnprogrammen hon kollat på och då förstår man.

En dag så var det en människa som blåste löv så det dammade en massa ute och då började Feline prata om att det var dimma. Några dagar senare såg vi att de pratade om dimma på musses klubbhus så det var där hon hade lärt sig det.

Sedan har hon pratat mycket om att saker är "annorlunda". I avsnitt av Umizoomi så ska bilen åka genom tunnlar och varje gång så får bilen tre tunnlar att åka igenom och då ska man lista ut vilken av de tre tunnlarna som är annorlunda i jämförelse med de andra två.

Hur siffror ser ut har hon också lärt sig och kan peka på en siffra och säga "två, åtta" etc.

Igårmorse hoppade hon upp i sängen, la sin hand på min tatuering och sa "tassavtryck". Marcus berättade ett Diego hade letat efter tassavtryck i ett program dagen innan.

Ja det är många saker vi förvånas över att hon lärt sig säga, men förklaringen brukar alltid vara att hon sett det på tv.

En annan rolig grej är när Feline snubblar så hon ramlar på marken. Då reser hon sig upp och ropar "gick bra!". Det har hon dock förmodligen lärt sig av att vi brukar fråga "hur gick det?" så nu säger hon alltid "gick bra" innan vi ens hinner fråga.

Igår nådde hon dock höjden av rolighet tycker jag. Vi satt vid kvällsmålet och jag sa något i stil med " usch, jag är så täppt i näsan" och då svarar gullungen "Lugn mamma - pappa hämtar nässpray". Åh avd jag skrattade. Det var så sött. Hon har lärt sig att Marcus får hämta saker åt mig när jag har foglossningssmärtor och inte orkar själv.

1 kommentar: