torsdag, oktober 28, 2010

Inkompetenta läkare *suck*

Sjukgymnasten ringde mig och sa att läkaren skulle sjukskriva mig för foglossningen tills dess att jag kan få havandeskapspenning. Jag satte mig emot detta då läkaren inte alls verkar förstå när man kan få havandeskapspenning och vad det är för något. Havandeskapspenning kan man först och främst bara få i 50 dagar och tidigast 60 dagar före förlossningen. De 10 dagarna innan förlossningen kan man inte få havandeskapspennings alls, så då skulle jag alltså behöva arbeta med foglossning och allt i minst 10 dagar. Dessutom bygger havandeskapspenningen på att man har ett arbete - mitt arbete för nuvarande är ju att jag är föräldraledig och jag jobbar alltså inte så jag är inte ens berättigad till havandeskapspenning. Jag har pratat med försäkringskassan som säger att jag ska vara sjukskriven om jag är sjuk och att jag i min situation inte ska ha havandeskapspenning alls. De sade mer ordagrant "är du sjuk så SKA du ha sjukskrivning och kommer då inte beviljas havandeskapspenning".

Jag förstår alltså inte hur läkaren tänker - i så fall borde jag ju bli sjukskriven till förlossningen? Jag får ju lite panik över tanken att jag skulle behöva "arbeta" de sista 60 dagarna för det kommer jag säkerligen inte fixa. Om inte annat så måste jag få träffa en annan läkare som fattar skillnaden mellan havandeskapspenning och sjukpenning.

Usch, jag får huvudvärk av detta..

1 kommentar:

  1. Jag tycker allt som har med försäkringskassan är galet fel. hur i hela friden skall man kunna fungera med foglossningar och hemsk värk?

    Jag hoppas verkligen det löser sig för dig snarast, för du behöver lugn och ro i sinnet och ägna tankarna åt viktigare saker :-)

    Kram ninna

    SvaraRadera