tisdag, februari 17, 2009

Förvirrad :/

Usch, det är så himla mycket olika bud om hur tjock slemhinnan ska vara. Pratar ju lite med folk på barlöshetsforum och fått flera olika svar:

"Vad roligt med så stora ägg!! Vilken dag är du på idag? Så länge slemhinnan är treskiktad så behöver du inte oroa dig över storleken!!"

"Jag har hört att 10 mm är väldigt bra, tror att den måste vara 8 mm för att de ska återföra något, men det är säkert olika på olika ställen vad de tycker..."

"Min slemhinna är också treskiktad, men för tunn. Min läkare vill inte återföra något embryo om den är mindre än 7 mm."

"Har också ganska tunn slemhinna men den är treskiktad. Den har varit mellan 4-7mm men när vi skulle göra ivf så växte den till sig till 10mm (fick dock avbryta ivf av andra anledningar).Men min läkare sa minst 6mm, hon hade dock varit med om att det blivit lyckade graviditeter när slemhinna endast var 4mm......så det tycks ju inte vara något exakt att den måste vara si eller så tjock."

"Min gyn är inte nöjd förrän jag har en slemhinna på 8 mm. Men jag har ingen aning om vad som krävs för att man ska kunna bli gravid."

"Jag gjorde VUL efter kur med Pergotime i fredags.Min slemhinna var oxå bara 6-7 mm, vilket gyn tyckte var lite litet, "

"Det tunnaste en hinna varit som har lett till graviditet är 4 mm så 6 mm ska räcka, även om det inte är optimalt"

"6-7 mm anses i alla fall tunt men inte som omöjligt. Önskemålet är som bekant minst 8 mm men 6 mm är fullt godkänt för att kunna fullfölja en graviditet enligt min läkare"

Många olika bud är det alltså. Jag blir mest oroad och förvirrad. Vad ska man tro på? Har också läst att tunn slemhinna många gånger medför missfall. Usch, jag måste sluta oroa mig. Jag vill nog inte läsa mer....

6 kommentarer:

  1. Förstår dig fullkomligt! Jag fick druvbörd för ca 1,5 år sen och jag läste massor om det, jag blev livrädd... Ibland är det faktiskt bättre att man inte vet nått..
    / Sara

    SvaraRadera
  2. Det är så lätt att ta till sig alla negativa kommentarer om att det är svårt att bli gravid med så tunn slemhinna, men så svårt att ta till sig när man läser om personer som blivit gravida trots slemhinna på bara 4-6mm.. :/

    SvaraRadera
  3. Ja absolut, så är ju vi människor... Man behöver höra mer positivt för att överväga nått negativt...
    Jag tror absolut att man kan ha en tunn slemhinna och bli gravid ändå!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har försökt bli gravid i 3 år. Har också tunn slemhinna 4,5 mm, men min gynekolog tyckte inte att det var problem. Fick besöka andra gynekologer och de sa att den ska vara minst 8, men tyvärr ingen skrev ut åt mig ngn medicin för att få slemhinnan tjokare. Ngt att rekommendera? Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,estradot hormon plåster hjälpte min slemhinna att växa 2-3mm ,så prata med din läkare.

      Radera
  5. jag började äta fytoöstrogen och dricka aloeverajuice och då ökade tjockleken på slemhinnan och jag blev gravid. Hoppas verkligen det kan hjälpa dig!

    SvaraRadera