söndag, maj 03, 2009

Ruvardag #13 - GRAVID!

Igår berättade jag för min man att jag var rätt övertygad om att jag är gravid då jag haft en konstig värk i magen sedag ruvardag 8 samt att jag haft ont i brösten på ett konstigt sätt. Har även varit täppt i näsan och överdrivet trött.

Imorse hittade jag på ett gammalt ägglossningstest och kom att tänka på att jag hört att ägglossningstester kan ge positivt utslag även då man är gravid. Hade redan kissat så morgonurinet fanns ju inte kvar. Tänkte att om jag testade med ägglossningstest och inte på morgonurinet som det ska och det blir negativt så kan jag alltid skylla på det, så jag testade - och dte blev positivt. Berättade genast för Marcus. Väntade kanske 40 minuter till och kissade och tog ett gravtest - även detta positivt! Ringde till mamma och frågade om vi fick låna en häcksax - det var bara en ursäkt för att få åka dit. Åkte dit och berättade överraskningen för henne :). Hon blev nog ganska förvånad då jag inte ville låna någon häcksax :). Strax före klockan 10 när vi var på väg hem från mamma så ringde jag syrran och skvallrade. På eftermiddagen kom Marcus föräldrar och skulle fira min födelsedag i förskott och då berättade vi även för dem.

Har så svårt att fatta att det är sant! Jag är verkligen G-R-A-V-I-D ! Efter nästan 2 års kamp :).. ÅH FAAAAAAAAN VAD UNDERBART.

Gjorde en beräkning på babyvarlden.se utifrån att jag vet att ägget befruktades 17 april:

I dag är du 4 veckor och 2 dagar gravid.

Befruktningen ägde rum omkring:
17. april 2009

Hjärtat börjar att slå:
12. maj 2009

Embryot rör sig:
5. juni 2009

Embryoperioden är slut, nu bär du på ett foster:
12. juni 2009

Alla inre organ är färdigbildade:
12. juni 2009

Risken för missfall avtar:
26. juni 2009

Illamåendet avtar för de flesta:
3. juli 2009

Könsorganen börjar bli tydliga(inte på ultraljud):
10. juli 2009

Fostret sväljer och kissar:
24. juli 2009

Ungefärlig tid för ultraljud:
31. juli 2009

Du kan känna fostrets rörelser:
7. augusti 2009

Fostret börjar få regelbundet sovmönster:
21. augusti 2009

Fostret börjar att höra:
11. september 2009

Nio av tio barn överlever om de föds nu:
9. oktober 2009

Många foster lägger sig med huvudet nedåt:
13. november 2009

Beräknat förlossningsdatum:
8. januari 2010

Nu ska jag maila till min akupunktör och berätta nyheten :) JIPPIE!!

8 kommentarer:

  1. GRATTIS! Äntligen! Har läst här i smyg ett tag, dax att lämna en kommentar nu. Jag äter själv Pergo och lyckas det inte denna månad blir det IVF för mig. Känns skönt att läsa om nån som lyckas, det ger mig hopp!

    SvaraRadera
  2. Åh tack. Hoppas på att du också får en solskenshistoria att berätta :)

    SvaraRadera
  3. Grattis grattis i massor!!!
    Har läst din blogg för jag ligger exakt i tiden med dig. Gjorde mitt test idag också och det visade positivt! Nu är det bara att hålla tummarna till vecka 12.. (Detta är mitt första IVF.)

    /Caroline

    SvaraRadera
  4. Tack ska du ha Caroline och grattis :) Hoppas att våra små vill stanna kavr till slutet nu :)

    SvaraRadera
  5. Jippieee!! Grattis!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Måste säga att det är väldigt skönt att läsa om lyckade resultat. Är själv på min fjärde pergotimekur och står i kö för IVF. Har på något konstigt sätt kännt viss tröst i att läsa din blogg för att känna mig mindre ensam i den jobbiga kampen för att skapa ett litet liv. Känner mycket väl igen mig i dina funderingar om att inte orka försöka mer, tror inte att de som aldrig varit där kan inse hur svårt det är att genomgå alla behandlingar och att ständigt kastas mellan hopp och förtvivlan. Jaja, i vart fall, jag håller tummarna för att allt går bra för dig så att ni får ert efterlängtade barn!

    SvaraRadera
  7. Tack K! :)
    Vad skönt att du känner tröst i att läsa min blogg och se att det lyckades till slut. Hoppas det gör det för er också.

    SvaraRadera