måndag, augusti 27, 2012

PKU och Andrés navel

Idag var BVC-sköterskan här för att väga André och ta PKU-prov. Har såna skräckminnen från tidigare PKU-prov så jag ville inte vara i samma rum. Med Feline hade de svårt att hitta kärl så de fick sticka och sticka och klämma medan hon skrek som en kulting. Med Miléa var det ÄNNU värre. BVC-sköterskan var EXTREMT darrig på hand och stack fel hela tiden, vred hennes arm och höll tusan på i säkert 40 minuter innan hon fick nån droppe blod. Miléa skrek så hjärtskärande och det var så jobbigt att tårarna började svida bakom  ögonlocken på alla 3 som var med (utom barnmorskan kanske). Denna gång hörde jag inte ett krysk, men sedan kom det ett litet gnäll och så sa barnmorskan (han tycker nog att vågen var kall). VÅGEN? tänkte jag. Ja då var de klara med PKU-provet - blodet kom direkt och han hade inte sagt ett knyst. Gällande vikten så hade han bara gått ner 60g så det såg toppen ut.

Tjejerna är så söta mot André - lägger sig bredvid honom, smeker hans huvud och gosar med honom. Vilken kärlek. Idag fick Feline en chock när hon såg Andrés navel:
 "VA ÄR DET MAMMA"
- Det är Andrés navel
- Näääääääää
- Jo det är ett sår i naveln - det har suttit ett snöre i naveln som gett lillebror mat
- Flytta så jag ser! [Feline ställer sig närmare och för huvudet 10 cm från Andrés mage], Ja det är kanske en navel mamma.

Sitter fortfarande och ler åt henne :)

Undrar om jag ska visa henne att lillebror har en snopp - det kanske blir för mycket för henne att hantera på en och samma dag *skratt*. Får visa den imorgon.

2 kommentarer:

  1. Det låter underbart med syskokärlek! Jag längtar efter ett lillsyskon till min son. Han fyller 10 månader snart och är världens goaste unge! Är en aning orolig för att få barn tätt men tror att det absolut går! :)
    PKU var inget roligt för vår del heller! Även om det gick bra, tror att SSK fick sticka två ggr innan hon fick lite blod :( bebisen pep lite men inget mer. Värre var det för oss föräldrar!
    Hoppas att Andrés kolik har försvunnit! Så jobbigt det måste vara.../Dina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är dte jobb att ha barn tätt, men jag tror det är olika svårigheter med syskon vid olika åldrar. Nu när mina barn är små så är det ju så mycket de inte klarara v själva så det blir ju jättemycket att göra på det viset. Å andra sidan har det ju aldrig blivit någon svartsjuka emellan dem då de i stort sett alltid haft syskon så det är jätteskönt :)

      Radera