torsdag, augusti 23, 2012

Toppenförlossning!

Det har verkligen varit en sjukt bra förlossning. Fick positiva vibbar redan när jag träffade vår barnmorska Åsa som skulle ta hand om oss under förlossningen. Vilken fantastisk människa! Har nog aldrig blivit så underbart bemött av någon människa i vården i hela mitt liv. Jag som var så förlossningsrädd kände mig genast så trygg med henne. Hon tog egna initiativ och såg till att jag fick en mjukare säng så att jag skulle få det skönare för mina fogar. Hon såg även till så jag fick hjälp för mina blödningar så det inte skulle bli samma kalabalik efter förlossningen som tidigare gånger. Klarade mig helt utan både EDA och PCB och började med smärtlindring (lustgas) först när jag var öppen 7 cm. Gick fantastiskt bra och jag kände verkligen att jag inte behövde mer. Åsa såg även till att jagkunde krysta och denna gång KÄNDE jag verkligen att jag ville krysta. Och snabbt som attans gick krystningsfasen också. Hann knappt fatta själv att bebisen skulle komma. Hade ju minutrarna innan bara varit öppen 8 cm så snabbt gick det. Inte sprack jag denna gång heller och nu i efterhand känns det inte ens som om jag pressat ut en unge - ingen svullnad - ingen sveda - känner mig helt som vanligt!

Ännu bättre var att jag fick upp André på bröstet och slapp cirkus kring mina blödningar och folk som drar i mig från alla håll. Jag är så sjukt nöjd. 200ml blödde jag denna gång tack vare all medicinering. HELT fantastiskt! det är ju ingenting!

André var väldig ledsen och otröstlig första tiden. Nappflaskan ville han inte alls ha. La honom bredvid bröstet och då ville han snutta på en gång och sen vägrade han slita sig från det så vi somnade där tillsammans medan han snuttade konstant. Till slut vaknade han till och blev lite arg över att han inte fick någon mat (jag har ju liksom ingen mjölk i brösten) så då tog Marcus över och matade med flaska så nu sover de båda så gott.

 Strax efter 7 vägdes och mättes våran sötnos. 4345g, 53 cm lång och 38cm huvudomfång. Mörkt hår och söt så klart. Om han är lik sina systrar eller ej är svårt att säga, men det ser man väl om några dagar.

Har passat på att duscha och det var den mest fantastiska dusch jag tagit i hela mitt liv. Tänk hur olika förlossningar man kan ha! Mycket var nog tack vare Åsa. Jag ÄLSKAR ÅSA! Även Marcus gjorde en extremt bra insats denna gång och guidade mig i andningen då jag var så orolig för att sluta andas som jag gjorde förra förlossningen. Är sjukt nöjd med vårat team - trion (jag, Åsa och Marcus) som tillsammans gjorde ett toppenjobb och hade så himla bra samarbete! TEAMWORK! Trots en så bra förlossning kan jag ändå lova en sak - det här är verkligen sista gången jag föder barn :)

5 kommentarer:

  1. åhhh så underbart!!!! Stort grattis och grymt bra jobbat!! kram//AnnnaJo

    SvaraRadera
  2. Underbart att höra och stort grattis till er son!

    SvaraRadera
  3. Grattis till bebisen och till en bra upplevelse!!!! /Dina

    SvaraRadera
  4. Stort GRATTIS!!!!!!
    Hoppas alla mår bra, särskild lilla Milea.

    Kram! Natasha

    SvaraRadera
  5. Grattis till lille sonen! Så skönt att det är över nu och att förlossningen gick såpass bra. Fick nästan själv panik när jag läste dina ångestfyllda funderingar igår, då varken epidural eller snitt var ett alternativ. Så fantastiskt att det inte blev som förra gången.

    Hoppas nu dina fogar kryar på sig också. Kram

    SvaraRadera